Et handicap er ikke en forhindring i at rejse

Mange tror fejlagtigt at man som handicappet er så begrænset i sit liv, at det er umuligt at komme på ferie. Det er heldigvis ikke tilfældet.

Det var det måske engang, men efterhånden er handicap-forholdende rundt omkring i samfundet kommet op på et ret højt niveau. Der er selvfølgeligt plads til forbedringer, men som handicappet bør man alt andet lige glæde sig over den forbedring der trods alt sker år for år.

Det skyldes i høj grad en koordineret indsats mellem mange aktører såsom:

De ovenstående fire er kun eksempler på nogle af de mange foreninger, virksomheder og lignende der i fællesskab er med til at gøre livet som handicappet lidt lettere.

Problemet ligger ofte i tilgængeligheden

Der findes mange forskellige typer handicaps, men langt de fleste forbinder ordet ”handicap” med et bevægelseshandicap. Et bevægelseshandicap kan ofte udbedres med hjælpemidler som en rollator, stok eller kørestol. Dermed er det altså i høj grad et spørgsmål om hvor god tilgængeligheden er på forskellige rejsedestinationer.

Uanset hvilke af de tre mobilitetshjælpemidler der anvendes er det nemlig svært at komme op af trapper eller gennem smalle døre. Heldigvis findes der i dag rejsebureauer som udelukkende fokuserer på denne del af befolkningen, ligesom der også findes virksomheder der kun udlejer handicapvenlige sommerhuse.

Derfor er det blevet lettere end tidligere at rejse. Også blandt flyselskaberne er der som handicappet gode muligheder for at købe flybilletter til næsten alle destinationer. For det første har lufthavne gode faciliteter der giver rig mulighed for at komme rundt i kørestol, og for det andet er det ofte muligt at få en rollator eller kørestol med ombord i flyet.

Det kræver selvfølgeligt lidt planlægning. Ofte skal det tilkøbes som en ydelse hjemmefra, så man kan altså ikke bare dukke op i lufthavnen uden først at have aftalt det med flyselskabet – det vigtige er imidlertid at det kan lade sig gøre.

Beslut dig for at du VIL på ferie

Mange handicappede – eller blot ældre der ofte er i samme situation hvor de er afhængige af hjælpemidler – afholder sig fra at tage på ferier, fordi de opfatter det som noget kompliceret, hvor de er til besvær for andre. Det er vigtigt at få gjort op med den holdning – man er kunde hos rejsebureauerne på lige fod med alle andre kunder.

Ja – man har særlige behov – men man er stadig kunde, og bør behandles som sådan. Desuden er det værd at nævne at f.eks. flyselskaberne jo ofte pålægger et ekstra gebyr på billetten for at medbringe en kørestol. Det ekstra gebyr går til at dække de udgifter de naturligvist har ved det. Derfor har de altså allerede taget højde for det ekstra besvær i deres prissætning.

Derfor er opfordringen herfra klar:

  • Beslut dig for at du vil på ferie
  • Find ud af hvor du godt kunne tænke dig at komme hen
  • Undersøg mulighederne. Det kan kræve at du tjekker hos flere flyselskaber for at finde den bedste løsning til selve rejsen
  • Med hensyn til hoteller bør du ligeledes undersøge nogle forskellige muligheder hjemmefra, så du er sikker på at hotellet rent faktisk har faciliteter der imødekommer de særlige behov du har

Derefter er det blot om at få bestilt og komme afsted – god tur.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*